Ingenting slår Tarmac SL8 når det kommer til en kombinasjon av aerodynamikk, lett vekt og kjørekomfort som tidligere ble ansett som umulig. Etter åtte generasjoner og over to tiår med utvikling er den ikke bare den raskeste Tarmac noensinne, men faktisk verdens raskeste konkurranse-sykkel. Er du klar for å ta utfordringen? Det er ikke bare aerodynamikk eller lett vekt alene som vinner løp - det er hastigheten som virkelig teller. Å oppnå denne hastigheten krever en kompromissløs kombinasjon av aerodynamikk, lett vekt, stivhet og komfort. Ved hjelp av løpssimuleringer og virkelige data vet vårt Ride Science-team at Tarmac SL8 er den raskeste konkurranse-sykkelen som noensinne er laget på de viktige rittløypene - hele 16,6 sekunder raskere over 40 km, hele 128 sekunder raskere over Milan San Remo, og utrolige 20 sekunder raskere over den legendariske Tourmalet-stigningen.
AERO I ALT: Vi tar aerodynamikk på alvor - vi fokuserer på "the leading edge", der det virkelig betyr noe, ikke bare der det ser bra ut. Resultatet er vår mest aerodynamiske landeveissykkel noensinne. Ja, den er faktisk mer aerodynamisk enn Venge. Vi har optimalisert luftstrømmen for maksimal ytelse med Tarmacs nye Speed Sniffer front. Ved å flytte styrerøret bakover - røret som bestemmer bredden på styrestemmen - får vi en mye skarpere ledende kant på styrehodet, noe som gir en betydelig lavere luftmotstand. Takket være de nye UCI-reglene har Tarmac SL8 den smaleste og mest aerodynamiske setepinnen vi noensinne har laget, og sørger for at den raske, turbulente luften rundt beina strømmer tilbake mer smidig. Smaker ikke seieren ekstra søt?
MINIMAL VEKT, MEST AERODYNAMISK: Tarmac SL8 bygget på erfaringer fra Aethos for å oppnå UCI-minimumsvekt med fullt aerodynamisk oppsett. Teamet leverte en imponerende lett ramme på kun 685 gram - 15% lettere enn Tarmac SL7 og lettere enn alt annet på World Tour*. Ved å prioritere lav vekt i underrør, seterør og bakkant av sykkelen, ble Aethos-lærdommen nyttig. Rammeformen fordeler belastningen så effektivt at ekstra karbon-stivhetslag blir unødvendige. *Med mindre vi teller da Kasper Asgreen konkurrerte med vår 585 grams Aethos-ramme i en Tour de France-etappe.
GOES LIKE HELL, RIDES LIKE HEAVEN: With massive gains in stiffness-to-weight - an improvement of 33% over the SL7 - the Tarmac SL8 takes legendary handling, aggressive responsiveness and World Championship proven geometry to the next level. The bike is stiffer at the pedals, more precise at the bars, and combines it with a compliant ride in the saddle that sets a new benchmark for race bike comfort. Thanks to our Rider-First Engineering, every rider, regardless of size, gets the same unprecedented ride quality and handling. In the saddle the Tarmac SL8 delivers 6% more compliance, floating over rough road with a supple feel unique in the high strung world of race bikes. Tarmac’s proven geometry and 32mm tire clearance are identical to the SL7, ensuring easy adaptation and the versatility to run higher volume tires when needed.
BEYOND GENDER: Det kan være større forskjell mellom to mannlige syklister enn mellom en mannlig og kvinnelig syklist. Kjønn alene gir ikke nok data til å spesialisere, noe som betyr at å skape sykler for menn eller kvinner er vilkårlig og utdatert. Det er på tide å gå forbi kjønnsbegrensningene.
Tarmac SL8 Expert leverer enestående prestasjoner med en full SRAM Rival eTap AXS-gruppe med wattmåler, C38 karbon tubeless-klare hjulsett, og et SL7-styre med Specialized Expert Shallow Drop-aluminiumsstyre som gjør dette til en tilgjengelig sykkel fylt med ytelse.
TEKNISKE DETALJER
RAMME
Tarmac SL8 FACT 10r Carbon, Rider First Engineered™, Win Tunnel Engineered, Clean Routing, Threaded BB, 12x142mm thru-axle, flat-mount disc
GAFFEL
Tarmac SL8 FACT 10r Carbon, 12x100mm thru-axle, flat-mount disc
HJULSETT
Roval C38, Tubeless Ready, 21mm internal width carbon rim
DEKK FORAN
S-Works Turbo, folding bead, 700x26mm
DEKK BAK
S-Works Turbo, folding bead, 700x26mm
KRANKSETT
SRAM Rival with Power Meter - 48/35T
GIRHENDEL
SRAM Rival eTap AXS
FRONTGIR
SRAM Rival eTAP AXS, braze-on
BAKGIR
SRAM Rival eTap AXS, 12-speed
KASSETT
SRAM Rival, 12-speed, 10-36t
KJEDE
SRAM Rival 12-speed
BREMSER
SRAM Rival eTap AXS, hydraulic disc
STYRE
Specialized Expert Shallow Drop, alloy, 125mm drop x 75mm reach
STEM
Tarmac integrated stem, 6-degree
SETE
Body Geometry Power Expert
SETEPINNE
S-Works Tarmac SL8 Carbon seat post, FACT Carbon, 15mm offset